- Dåligt, Therese, dåligt...

På den här resan hade jag ännu inte fått den där känslan av katastrof. Alltså när man har gjort nått riktigt, riktigt dumt och blodet rinner till hela ansiktet och pulsen slår för fort. Men idag, så! Jag dristade mig till att slå om i elskåpet...

 

När det inte är nån el, vilket är i princip jämt, så står spakarna i nått särskilt läge när generatorn går. Men när strömmen kommer, som ikväll, då vrider man om vissa spakar. Och det gjorde jag. Fast fel. Kortslöt generatorn. Vaktmästaren hade mycket långt till ett befriande skratt. – Dåligt, Therese, dåligt, sa han alvarligt, och det förstod jag, fast min ryska är så kass.

 

I alla fall hade jag tur, generatorn hade slut på bensin, så skadan blev åtminstone mindre än den kunde ha blivit. Det går att fixa. Otrolig tur i oturen, men det blir jobbigt i morron. Dels för att jag sabbat en generator. Dels för att jag tog mig friheten att dra i spakar fast jag borde veta bättre. Dels för att det är en klar prestigeförlust. Och dels för att jag relationen till vaktmästaren nog är lite törnad nu, är jag rädd.

 

Men kanske förlåter de mig. :-) Det är min sista dag här i morgon. Åker till Dushanbe i morron eftermiddag.

 

Men herregud! Kolla på det här härket! De får väl märka upp lite bättre. Var står det ”varning för kortslutning”, liksom!!?


Elektriska dragningar

Kommentarer
Postat av: Inger W

Om det tröstar dig hade jag säkert gjort precis likadant, eftersom man alltid tror att det inte skadar att testa... Man tappar väl lite respekt eftersom alla svenska kopplingar är utrustade med en massa säkerhetsventiler (säkringar heter det visst på elspråk). God jul också!

2006-12-19 @ 20:01:45
Postat av: Hasse

Oj oj oj , här skulle en elektriker ha en del att göra. Blir inte klok på vilka bara är ritade eller riktiga kablar på väggen ens.
Att få till en ordentlig checklista kunde ju vara till hjälp för den som träder in då vaktmästaren är på annat uppdrag.
Det tipset har han väl redan fått!
Välkommen hemåt!!

2006-12-19 @ 22:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback