Lenin - ett svalt alternativ

Pa Roda torget i Moskva finns en lag stenkoloss till byggnad. Dar ligger den balsamerade Lenin alltjamt. Tre timmar om dagen tar han emot. Vilket spektakel!! Inslapp gruppvis. Visitering och metalldetektor. Kameror och mobiler otillatna. Och jag fick inte ha med min pase med proviant in. Fast jag inte tankt mata honom..

Sen en vakt var tionde meter. Morkt och tyst som i graven, saklart. Stoppforbud pa besokarna sa man far tassa langsamt i varvet runt honom och ut genom dorren pa andra sidan. Man far inget forsok nummer tva. Och kistan star i en glasmonter. Sa han ligger ratt val skyddad kan man saga...

Och Lenin. Det ar en klen liten plastig farbror. Undrar hur mycket kott det kan vara kvar pa honom efter 83 ar av ihardig kemisk behandling? Sjalv bryr han sig val inte. Ateist och allt. Men jag tycker: packa ihop honom. Grav ner spillrorna i vigd jord och lat hans ande fa sig en dust uppe hos en eventuell gud!

Men det ar klart. Det var 36 grader i Moskva i onsdags. Sa lite glad var jag at att kunna ga in i hans svala krypin och kalla det for hyfsat sofistikerad turism. Till skillnad fran att rora sig mellan olika luftkonditionerade shoppingscentrum, som jag gjorde resten av dagen... :)

Kommentarer
Postat av: Moa

Särskilt lustigt är ju hela spektaklet m tanke på att Lenin själv innan sin död så tydligt deklarerade att det som nu blivit av hans kvarlevor var något som han absolut var emot!

2007-08-20 @ 11:21:28
Postat av: Keke

Jag önskar att jag få se Lenin nån gång.. kramm

Postat av: Hasse Engström

Har läst en del på din blogg.Tja?Ryssland är stort!
Finns väl där som i alla andra länder både det ena
och det andra.

2007-09-28 @ 12:51:52
Postat av: Therese

Nämen tjenare Hasse!
Ja, att det finns både det ena o det andra i Ryssland...OCH i en massa andra länder...det har väl du upplevt mer än de flesta! :-)

2007-09-28 @ 13:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback