De hemliga tolettpappersrutinerna

Papperskorgen som det handlar om...

Det här är ett inlägg för folkbildningen. Och för att i förlängningen skona rörmokare och fastghetsägare i östliga länder.


Som jag har skrivit förut är Vilnuis en ytterst civiliserad stad. Man har förutsett allt som har med turism att göra. Utom en sak: toalettpappersrutinerna. Informationen till de okunniga västerlänningarna är obefintlig.


De gamla avloppsystemens trånga gångar klarar inte papper!! Så OM det står en behållare intill toastolen (se bild...) så ska pappret med hela den borttorkade härligheten, slängas däri. Ja, lite äckligt, va? Det är därför det är så svårt att tro, och ingen berättar det heller.


Jag vet det, eftersom samma slags ledningssystem verkar härska över hela gamla Sovjetområdet. Men det tog veckor i Ryssland innan det stod klart för mig. Först la jag märke till hur snabbt den där papperskorgen på kontorets toalett fylldes hela tiden. Lite senare observerade jag att där fanns spår av både det ena och det andra på papprena. Vem var den snuskige bland kollegorna?! Jag hann se ut ett par misstänkta... Men så blev teorin ohållbar när samma sak uppenbarade sig över hela staden. Jag blev tvungen att konsultera min rysslandsveterankompis (svensk neutral part, som jag inte är blyg inför) i frågan - och blev upplyst. Tack! Även å rörmecklarnas vägnar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback