Spela inte svårflörtad, Ryssland!

Det är en gåta varför Ryssland behöver göra det så perverst svårt för turister att ta sig in i landet! Jag har sån erbarmlig tur att företaget jag samarbetar med fixar hela rubbet med visumansökningar för min del. Nu undrar jag hur någon normal privatperson, som inte är bundis med några ryssar och som inte åker på organiserad charter, lyckas ansöka om ett visum till Ryssland?

På ambassadens hemsida finns den teoretiska informationen om konsten att ansöka om ryskt visum  (http://www.ryssland.se/visa_s.htm). Jag ryggar tillbaka. Här krävs tålamod, tid och överseende!

Den som INTE har det kanske kan känna sig träffad av den märkliga hälsningen sist på sidan:

"Ambassadens Konsulära avdelning avser att bemöta er med artighet och respekt. Vi ber er att behandla vår personal på ett motsvarande sätt. Vi expedierar inte besökare som uppträder aggressivt eller hotfullt."

- Citat ryska ambassadens hemsida

JA, det är sant! Så står det!

Förstå det här Ryssland: Ni skulle tjäna multum på att göra det smidigt att turista i ert land! Glada resenärer ser affärsmöjligheter. Kanske minns jag fel, men hade vi inte en samlad bild av hela Sovjetområdet? Vissa republiker har jobbat på att vinna vårt förtroende. Kolla in Estland och följ exempel. Kryssnings- och spa-resenärerna tycker inte längre att Tallin är farligt och skrämmande, efterblivet och svårbegripligt, grått och kommunistiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback