En skenbar rysk könsroll?

Just nu är jag en kort repa till Riga. För att 1) undvika försoffning, 2) få sitta och skriva utan lockelser i omgivningarna, 3) skjuta upp beslut om nästa (och i princip sista, för friåret) resa som jag vill ska gå långt österut i Ryssland. Vet inte hur jag ska lösa det, riktigt än.

image209I Ryssland. Här hittar vi ändlösa mängder klassiska MÄN! Det styrketränas, grejas med bilen, hålls upp dörrar, bestäms över familjen och raljeras över det andra könet... Homofobin är total, mansrollen oantastbar.

Om nu kvinnan nu hade varit ett litet våp. Då skulle man kunnat förstå att så många verkar leva i förhistoriska könsroller. Särskilt utanför storstadsmetropolerna. Och även unga par.

Men nix, här finns vansinniga mängder starka kvinnor. De studerar som svin, gör spikrak karriär, är mer självsäkra än Carl Bildt, och sexigare än Jessica Simpson. Och självmedvetna in till döden! Ja, det är ett under om man undviker att få komplex här...

Så varför! VARFÖR kan man se att så många ryska tjejer förvandlar sig till bimbos när en man närmar sig? De liksom slinker in i rollen av svag men vacker uppenbarelse. Fast man vet att de går för så mycket mer!

Är det en dold kvinlig agenda? Att styra från skuggan. Att klappa männen på axeln, beröma, pyssla om, få dem att känna sig mäktiga. Och sedan, haha, i själva verket ha full kontoll och styra med en osynlig järnhand... Eller vilken annan förklaring finns?

Den dag ryska män kommer att kräva jämställdhet. Då blir det jobbigare. När de vill kunna umgås med sina barn utan att kräva det eller be om ursäkt, eller dansa balett utan att bli hånad, eller bli tagna på allvar när de vill öppna sina känsloliv. Men det dröjer väl. Det är skämmiga grejer som hålls i schack med machokulturen. Och som kvinnan - i den eventuella dolda agendan - stöttar med hela sin själ och uppenbarelse... ;-)

Bilden: Såklart har folket på fotot inget å göra med texten...men tjejen SKULLE kunna säga ""ååååh, tack snälla, snälla killen för att du är så fantastisk och duktig som bär runt barnet, jag beundrar dig och vad tror du om att kanske flytta till Moskva där jag kan ta ett obetydligt jobb som chef på ett internationellt företag?" :-)

Kommentarer
Postat av: Alice

Bra observation! Killar i ex Sovjet ska vara macho och
bryr sig endast om bilar & sport. Att ägna sig åt yttre betraktas som "bögigt" och därför kan det vara underhållande att se alla dessa väldigt fina, sminkade och välklädda kvinnor som går hand i hand med killar som skulle behöva lite mer deodorant och renare naglar.

Postat av: Therese

Heeeej Alice! Ja, det ar lite markligt...om du har ett svar pa varfor det har blivit sahar ar jag idel ora att lyssna. Och hur sag konsrollerna ut under Sovjet. Jag blir inte klok pa det. Var det inte bagge konen pa heltidsjobb, barnomsorg, "lika" infor staten...? Borde kunnat ha gett andra konsroller efter kommunismen. Eller vad ar dt jag inte har fattat? /Therese

2007-07-18 @ 10:57:16
Postat av: tomasz

Din iakttagelse känner jag igen men gäller nog inte bara ex-Sovjet. I själva verket är det väl Sverige som är ett undantag med svenska män som ovanligt "fjolliga" (obs! citationstecknena) jämfört med väldigt många andra länder.

2007-07-27 @ 21:27:31
Postat av: Therese

Hej Tomasz! Haha, ja kanske ar det val sa. Fast jag tror pa att konceptet jamstalld macho ocksa skulle kunna halla :-)

2007-08-01 @ 17:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback