De ytliga lärdomarna

Jag har blivit en bättre och mycket mer världsvan människa under dessa tolv månader.
Se bara på dessa exempel. Jag har lärt mig att:

Gå i högklackat
Värdesätta välfilade naglar
Säga och förstå en del grejer på ryska (rätt ofta det ena men inte det andra)
Använda smink utan att det behöver vara party
Dricka vodka
Tordas åka bil utan bilbälte
Inte bli sur när sånt man kommit överens om inte blir av
Kliva på tunnelbanan i Petersburg utan att bli kluven i två delar av de brutala dörrarna
Ta emot när jag blir bjuden
Laga majonässallad
Inte hålla upp dörren åt en manskönad person
Låta bli att dricka kranvatten okokt
Hänga runt utomhus helt omotiverat
Inte jaga upp mig över små skitsaker
Ta med den egna skeden direkt ur burkarna på bordet
Alltid prova först så att vattnet som kommer ur den blåmarkerade kranen inte är hett
Skämmas som svensk när nån landsman ger uttryck för sina fördomar mot öst
Skämmas själv när jag märker hur fördomsrester sitter kvar i mig
Gå upp i eufori varje gång jag får känslor av att ha hittat hem, fast jag är utomlands
...så långt har jag nått i den personliga utvecklingen!
image277
Det här är man väldigt bra på lite var stans i forna Sovjets republiker: hänga runt. Sitta på bänkarna i parken, på gräsmattan, luta sig mot träd, stå vid fontänen... MER SÅNT I SVERIGE! Det ger ju liv och rörelse! (Enda problemet: svårt att smyga undan för att kissa i en buske. Det står ALLTID en männsika där.)

Kommentarer
Postat av: Yuri

Det känns ironi i dina beskrivningar av Ryssland.
Det verkar vara att Ryssland är fortfarande väldig främmande för dig trots att du varit där relativt länge.
Jag kommer att besöka din blogg ibland i väntat på du ska avslöja den misteriska ryska själen :)
Fast provästerländsk Sankt Petersburg är inte ställe där en utlänning kan se mycket av riktiga ryska själen.

2007-09-05 @ 18:01:06
Postat av: Esbjörn

Hej och tack för en trevlig blogg! Tänkte bara meddela att jag länkar till dig! :) Jag driver Sveriges största hemsida om Ryssland: www.hejryssland.se
Esbjörn

Postat av: Therese

Hej Yuri!
Förmodligen har du säkert helt rätt. Har man matats av den svenska perspektivet på Ryssland i 32 år, då räcker inte några månader. I alla fall har inte jag begåvats med den förmågan...
Men ironi! Nä, du. Jag hoppas att de som följt min blogg inte ska hitta för mycket av det. Kärleksfull, i så fall.
Och det med Peterburg, jag kallade staden "en rysk lightprodukt" i maj. Så nått har jag fattat i alla fall ;-)

2007-09-05 @ 19:56:44
Postat av: Therese

Hej Esbjörn!
Kul! Jag har också haft god nytta av din hemsida! Tyvärr stänger jag snart ner bloggen. Den tillhör friåret, och det är slut. Jag har redan kommit tillbaka till Sverige, och har bara några inlägg kvar att göra...

2007-09-05 @ 20:09:26
Postat av: Wemilia

Hej! Jag hittade din Blogg för bara några dagar sedan, och jag måste säga att det var mycket inttressant att läsa!

Tack.

2008-10-08 @ 22:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback