Sill under päls!

Ja - det AR sant! Den har matratten HETER "sill under päls"!!
(päls som i plagget päls, inte direkt att den sitter fast pa ett djur...i och for sig )

I Tadzjikistan i vintras däckade jag, med storsta sannolikhet av "Regnbåge". Den stod aldrig i kylskap, resterna sparades ute i det fria dag efter dag. Och jag kakade med god apptit... Tre dagar (se charmiga titeln:
Diarre tjuvar energi) var jag utslagen. Jag forbannade den där matratten, bestaende av olika lager, med sill i botten, foljt av rodbetor, lok, morotter...och over alltihopa en majonas-sas med agg.

NU har jag fatt veta att namnet pa samma matratt i Ryssland alltsa ar: Sill under päls!
Och, haha, det later faktiskt mycket MER som natt man kan fa diarre av, än forädiska namnet regnbåge :-)
Sill under pals
Sill under päls - i kyldisk.

Kommentarer
Postat av: Alice

Jag vågar inte säga till 100% att det är samma maträtt men jag tror att i Litauen den kallas "Nerbäddad sill".
Och jag fattar inte att man kan förvara denna rätten någon annanstans än just kylskåpet.
Therese, om du är någonsins i Blekinge, mejla mig. Du har en stående inbjudan på en middag hos mig hemma. Jag tycker att du är så cool som gjorde den här resan! Jag lovar att bjuda på något annat än just sill ;-)

Postat av: Therese

HEJ ALICE! Tack for inbjudan! Jag kommer! Tror vi skulle ha en massa att prata om. Verkligen!! Jag hor av mig nar jag kommer hem. Och nu har du borjat blogga sjalv igen ser jag. Valkommen tebaks fran semestern :-)

2007-08-18 @ 21:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback